Gårdagen med Finalkväll

Blev en lördag med Nathalie vid min sida så gott som hela dagen, min lilla stumpa. Väldigt uppskattat då mamma oftast inte duger att umgås med, tyvärr.

Frågar man varför, svarar hon med en liten överlägsen ton "Men mamma, det måste du ju förstå, mammor är ju inte så roliga faktiskt."

Stumpan min fick planera dagen och hon ville minsann laga mat och "något" gott, inför finalen i melodifestivalen.

Hon bestämde sig till slut för en meny bestående av lasagne och marängsviss, två av hennes favoriter. Självklart skulle allt göras från grunden när det gällde glass, maränger och chokladsås. Tack och lov gick det bra med färdig köpta lasagneplattor, för det var nog ändå inte roligt att göra. Tur det.

 

 

Recept lättgjord gräddglass

För glassmaskin

4 äggulor

1 1/4 dl socker

2 dl vispgrädde

2 dl standarmjölk

1/2 tsk vanilla, eller 1 tsk vanillinsocker.


Jag använder vanilla, finns att köpa i de flesta mataffärer, rekommenderas!

Vispa ägg och socker poröst. Rör i övriga ingredienser, häll i glassmaskinen och låt gå i 25-30 min. Förvara i väl tillsluten bunke i frys, max 2 veckor, tag fram 15 min innan servering. Super god!

 

De överblivna äggvitorna passar sedan perfekt till marängerna.

 

Recept enkla maränger

4 äggvitor

2 dl socker

0,5 tsk ättika

 

Vispa äggvitor, ättika och hälften av sockret till fast skum, bunken ska gå att vända upp och ner. Vänd i resten av sockret försiktigt. Klicka eller spritsa ut smeten på bakplåtspapper. Grädde i ugn, ca 100 grader, 45-60 min.

 

Nathalies mumsig lasagne med vitkålssallad


Klassisk marängsviss till de små...

 

...och med en skvätt baileys i botten till oss vuxna, gifte sig otroligt bra.


Riktigt mys till Melodifestivalen :)

 

Vinnaren blev ju som tippat Eric Saade, med sitt bidrag popular, till Nathalies stora förtjusning. Jag tycker personligen inte att han är något vidare bra tyvärr, men nu får vi hoppas att han gillas även i eurovision song contest.

 

Jag verkligen älskar Linda Bengtzing, men tror att hon kommit längre om hennes bidrag hade vart på engelska faktiskt. Även om jag är stormförtjust i den svenska versionen.

 

 

Fastnade även för "The monkier" och deras bidrag "Oh my god"... haha. Tror banne mig att de hade gjort succe ute i världen om de hade vunnit!

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0